W głowie się nie mieści!
20 grudnia 2019Prowadzisz własna firmę i ciągle nie masz czasu? Przeczytaj artykuł o tym, jak pracować efektywniej! Jeśli zastosujesz te wskazówki, okaże się, że czasu masz pod dostatkiem. Wymaga to oczywiście Twojego zaangażowania, ale ten wysiłek wart jest swojej ceny.
W tym artykule przeczytasz o tym, jak pracować efektywniej, nie tylko w biznesie. Z części pierwszej dowiesz się, co robić, a czego unikać, by czas nie przeciekał Ci przez palce.
- Zdecyduj.
Poprawa tej sytuacji wymaga od Ciebie decyzji. Wiąże się to z tym, że musisz podjąć pewien wysiłek, jeśli chcesz zmiany. Nikt inny nie przekona Cię do tego, że warto. Nikt też nie zmusi Cię do zmian. Jeśli uważasz, że ,,w mojej sytuacji nie da się już nic zrobić”, to Twoja sprawa. Samo nic się nie stanie. Jeśli jednak wiesz, że nadszedł czas na zmiany, to czytaj dalej.
Nie jest problemem to, że masz zbyt mało czasu, lecz to, że niewłaściwie go wykorzystujesz. - Zaplanuj.
Czy nie jest tak, że ,,skaczesz z kwiatka na kwiatek”, nie mając planu działania? Tu klient zadzwoni, za chwilę dostajesz kilka maili, nagle pojawia się ważne zamówienie do odebrania. Okazuje się, że nic wielkiego nie zrobiłeś, a jesteś zmęczony (i głodny, bo nie masz czasu zjeść!). Zaplanuj swój dzień. Tak, byś przychodząc do biura od razu wiedział, za co się zabrać. Warto zostawić w tym planie nieco miejsca na nieprzewidziane sytuacje. Nie marnujesz czasu, planując. W ten sposób właśnie oszczędzasz go bardzo dużo. Dlaczego? Bo nie zastanawiasz się ,,co ja mam teraz robić?”. Korzystaj z kalendarza, aby ułatwić sobie to zadanie. - Jaki masz cel?
Plan powinien być dopasowany do Twojego celu. Jaki więc masz cel? Czy jest to np. zwiększenie sprzedaży o X% w danym miesiącu? Czy obsługa X klientów? Zysk netto Y złotych miesięcznie? Od tego celu zależy Twoje myślenie, planowanie i działanie. Inaczej będzie wyglądało działanie, by ,,zarobić 10 000 zł miesięcznie” a inaczej żeby ,,zarobić milion złotych w rok (3 czy 5 lat)”. Koniecznie zapisuj swoje cele, pomysły na ich realizację i plan działania (niezastąpiona kartka i długopis chętnie przyjdzie z pomocą). - Uporządkuj swoje nawyki.
Jeśli nie popracujesz nad swoimi nawykami, będziesz sam sobie przeszkadzał w osiągnięciu celu. Te przeszkody muszą zostać wyeliminowane. Co dokładnie mam na myśli?
Jeśli Twoim negatywnym nawykiem jest np. narzekanie, to jak chcesz osiągnąć ten cel? Czy wykopujesz z ziemi ziarenko, które dopiero co tam wsadziłeś?
Nie narzekaj więc, że masz dużo do zrobienia, że brakuje Ci czasu, że nie masz już siły. Zamień takie myśli na pozytywne: ,,dam radę”, ,,poradzę sobie”, ,,zrobię to”. Pozytywne myśli pociągają a sobą pozytywne działania, dzięki czemu łatwiej osiągniesz cel.
Pokonaj perfekcjonizm. Nie myśl, że zawsze i wszędzie wszystko zrobisz najlepiej. To odbiera chęci do działania, bo wiesz, że nie będzie idealnie. Oczywiście, nie oznacza to, że masz nic nie robić. Po prostu działaj najlepiej, jak potrafisz w danym momencie. Wspieraj siebie na drodze do celu! - Wycisz swoje emocje.
Trudno skoncentrować się na zadaniu, gdy jest się zdenerwowanym. Jeśli przeżywasz negatywne emocje, najpierw uspokój się. Weź głęboki wdech nosem i powoli wypuść powietrze ustami (wdech 3 s, wydech 6 sekund). W ten sposób rozluźnisz się i dotlenisz. Zrób to w pozycji siedzącej. Jeśli możesz, wyjdź na 10-15 minutowy spacer. Po powrocie zajmij się tym, co zaplanowałeś. - Skoncentruj się tylko na jednym zadaniu.
Wyłącz telefon, komputer (chyba, że jest Ci potrzebny do akcji). Wyeliminuj wszystko, co może przeszkodzić Ci, ,,wyrywając Cię” ze stanu koncentracji.
Przykład 1. :
Gdy pisałam książkę ,,droga do zwycięstwa”, wyznaczyłam sobie konkretne 3 godziny na to, by napisać 10-15 stron tekstu. Miałam już wstępnie zaplanowane, o czym chcę napisać. Nowe pomysły notowałam na osobnej kartce, by o nich nie zapomnieć. Pisałam. Nie było wtedy ważne sprawdzanie wiadomości, kont w mediach społecznościowych. Przeglądarka internetowa była wyłączona. Telefon wyciszyłam i usunęłam go z pola widzenia. Lubię pracować w ciszy, więc radio też było wyłączone. Jeśli w tym czasie ktoś zadzwonił, oddzwaniałam po zakończeniu zadania. Dlaczego? O tym opowiem w kolejnej części artykułu.
Przykład 2.:
Gdy idziesz i rozglądasz się we wszystkie strony lub patrzysz w ekran telefonu, prędzej czy później potkniesz się i przewrócisz. Tak samo jest, gdy wykonujesz kilka czynności w tym samym czasie. Znacznie łatwiej o błąd. - Oddeleguj.
Nikt nie zna się na wszystkim. W biznesie liczą się przede wszystkim klienci, ale nie tylko. Oprócz obsługi interesantów (oczywiście na możliwie najwyższym poziomie), zajmujesz się dokumentami, organizacją pracy pracowników, kontrolami, finansami firmy, zamówieniami i wieloma innymi sprawami.
Jeśli nie prowadzisz biznesu związanego z księgowością, zapewne nie chcesz zajmować się tym. Powierz tę kwestię komuś, kto zrobi to dobrze za Ciebie, abyś Ty nie musiał się już tym martwić. Korzystaj z segregatorów, by od razu uporządkować faktury i inne dokumenty. Na koniec miesiąca łatwo skompletujesz to, co jest potrzebne i przekażesz księgowej. Jeśli sam nie chcesz tego robić, poproś pracownika.
Podobnie w domu, podzielcie się obowiązkami, aby nie było tak, że jedna osoba ma wszystko na swojej głowie, a reszta domowników nie ma żadnych zadań. To wzmacnia więzi rodzinne i daje poczucie odpowiedzialności.
Teraz Twoja kolej – działaj!
Jeśli chcesz, daj znać w komentarzu, które z tych metod sprawdzają się u Ciebie. Może o którychś nie wiedziałeś? Jeśli masz pytania, również napisz. Chętnie odpowiem!
I pamiętaj: możesz więcej!
A jeśli chcesz poznać kompleksową strategię sukcesu, kliknij tutaj i dowiedz się więcej!